MAMMA "NEXT STEP" GRUPPTRÄNING

Ta din träning till nästa nivå! Start 10 april

Funktionell träning i liten grupp!

”Det är sällan som rörelser i vardagen eller inom idrott endast aktiverar en muskel, utan oftast är många av kroppens muskler delaktiga i olika rörelser. Kursen är för dig som vill ha professionell hjälp, individuell träningsrådgivning och fött barn, vaginalt eller med kejsarsnitt.

 

”NEXT STEP”

Denna ”steg 2” kurs fokuserar på att stärka din Core, rygg, ben och skuldror, samtidigt som vi förbereder dig för fortsatt träning, såsom löpning, gym och pass. För att aktivera de djupare musklerna gäller det att träna på rätt sätt. Vi använder både egen kroppsvikt, gummiband och gymboll.

Bra att veta

Upplägg.
Vi träffas 6 x 60 minuter med 14 dagar mellan varje träff. Vi går igenom nya övningar varje gång, Du får filmer och PDF med alla övningar så att du enkelt kan träna hemma.

Förkunskaper.
Detta är en ”steg 2” kurs, så du behöver ha gjort viss ”återträning” innan du kan gå denna kurs.

Exempel på ”återträning”

  • MammaMage Gruppträning
  • MammaMage PT
  • MammaMage appen
  • Annan ”mamma” app eller träning.

9 vanliga frågor

Mer info

1. Förkunskaper.
Detta är en ”steg 2” kurs, så du behöver ha gjort viss ”återträning” innan du kan gå denna kurs.
Exempel på ”återträning”
MammaMage PT / kurs / app
Annan ”mamma” app eller träning.

2. Varför är det viktigt med träning?
För att klara av vardagssysslor, undvika dålig hållning och orka arbeta igen behöver man vara stark, uthållig och ha energi. Många kvinnor vill börja träna snabbt efter sin graviditet. För att slippa skador är det oerhört viktigt att träna rätt muskler på rätt sätt.

3. Diastas
Efter din graviditet är de djupare musklerna (din magmuskulatur och bäckenbotten) försvagad och uttänjd. Då är det viktigt att starta träningen på rätt nivå och med rätt övningar för att så snabbt som möjligt återfå kontroll och undvika framtida besvär.

4. Kontroll och aktiveringsträning
För att aktivera de djupare musklerna gäller det att träna på rätt sätt. Därför startar vi med lätta övningar i säker position, där du skall hitta rätt muskel och återfå dess funktion. Övningarna är till en början statiska där du håller en lätt anspänning under en viss tid, eller gör en långsam rörelse med lätt kraft.

5. När är det för sent att börja med fortsatt träning?
Det är aldrig för sent! Vi har hjälpt kvinnor som fött för mer än 10 år sedan att få en bättre kontroll och stabilitet.

6. Kan jag ta med mitt barn?
Ja självklart .

7. Hur brukar det funka rent praktiskt med barnen? Min dotter är väldigt rörlig 🙂
Våra grupper är väldigt små, max 6 deltagare. Och vi ordnar med plats för barnen bredvid er.
Ibland får vi instruktörer hjälpa till med barnen och ibland hjälper deltagarna varandra.

8. Vilka övningar kommer vi att göra?
För att aktivera de djupare musklerna gäller det att träna på rätt sätt. Vi använder både egen kroppsvikt, gummiband och gymboll.

9. Om jag missar en lektion, vad händer då?
Alla övningar från varje lektion finns på film som du får efter varje träff. Skulle du missa en träff så försöker vi se till att du kan ta igen den i en annan grupp.

Har du bäckensmärtor?

Mer Info

Vi har stor kompetens och erfarenhet av att hjälpa gravida och nyblivna mammor med bäckensmärtor. Varje övning anpassas efter dina behov och förmåga. Vi har genom åren utvecklat ”Mamma” träning så att den även hjälper er. Vi använder ultraljud bilder/film för att du och din terapeut lättare ska se hur du gör dina övningar.

Beskriv gärna i din problem vid din bokning (även online) så att vi kan hjälpa dig på bästa sätt.

Se filmen - "Deltagare berättar"

Mer Info

Anmälan och betalning

START 10 APRIL

ÖSTERMALM
Onsdag 12.00 – 13.00
Med barn